Search Engine Optimization, SEO eller på svenska sökmotoroptimering, är alltid ett viktigt ämne. SEO är en process och kortfattat innebär det att din webbplats ska rankas bättre på sökmotorerna.
I Sverige görs det runt 55 miljoner sökningar på Google varje dag, sen finns det flera andra sökmotorer som Bing. Rankas du högt kommer det leda till att fler personer hitta din webbplats.
Här har vi sammanfattat 5 nybörjartips för SEO som ska hjälpa dig att komma igång med arbetet.
Att förstå och använda relevanta sökord, eller keywords, är en viktig del av SEO-optimering. Genom att utföra en sökordsanalys kan du identifiera dina primära och sekundära sökord för ditt innehåll. Ditt primära sökord bör matcha innehållet på din sida eller ditt inlägg samt den fras som användare använder när de söker efter information. För att komma igång kan du läsa en guide om sökordsanalys och testa gratis verktyg för sökordsanalys.
Sekundära sökord stödjer det primära och är mer detaljerat än det primära. Sekundära sökord hjälper både sökmotorer och besökare att hitta relevant innehåll per sökning. Dessa används sedan i inlägget på ett naturligt sätt. Då kan sökmotorer enklare läsa av vilka sökningar som matchar din sida bäst.
För att förbättra din SEO, är det avgörande att säkerställa att allt innehåll på din webbplats, från bloggartiklar till produktbeskrivningar och landningssidor, är unikt och lätt att förstå. Detta hjälper inte bara till att förbättra din rangering på sökmotorer, utan det förbättrar även användarupplevelsen.
Kopiering av innehåll från andra sidor är inte rekommenderat och kan påverka din SEO negativt. Satsa på att skapa eget innehåll som ger ditt företag en unik framtoning. Försök även att uppdatera gamla sidor med ny relevant information för att säkerställa att innehållet håller över tid.
Ett viktigt första steg i SEO är att optimera metatiteln och metabeskrivningen för varje inlägg på din webbplats. Metatiteln är en beskrivning av innehållet på sidan och bör ha mellan 30 och 60 tecken.
Metabeskrivningen är en beskrivning av vad besökaren kan förvänta sig att hitta på sidan och bör vara mellan 150 och 160 tecken. Det är lätt att hantera metatitel och metabeskrivning i verktyg som Wordpress med tillägg som (Yoast). Webflow erbjuder en integrerad lösning för att hantera dessa hos sig.
Det finns tre andra tips som är viktiga när du arbetar med titeln och metabeskrivning:
Att ha en snabb laddningstid på din hemsida är viktigt för både besökarens upplevelse och för din SEO-ranking. Google har ett eget verktyg, (Google PageSpeed Insights), som hjälper dig att få information om hur snabb din hemsida är och vilket betyg den får. Om din hemsida laddar långsamt, är det viktigt att undersöka vad som orsakar det och försöka eliminera problemet, som till exempel plugins i WordPress eller bilder som inte är optimerade.
Google lägger även stor vikt vid en hemsida som är optimerad för mobilanvändare, så kallad "mobile-first". Du kan enkelt använda Googles Mobile-Friendly Test för att få en bedömning. Att arbeta med mobilversionen av din hemsida kan göra stor skillnad för din SEO.
URL-adressen och webbplatsens struktur har en påverkan på SEO. En tydlig struktur med korta och beskrivande URL-adresser gör det enklare för sökmotorer att ranka din sida högre, samtidigt som det ger besökare en tydligare bild av din sida via sökresultatsidan, även kallad SERP (search engine results page). Tydliga URL-adresser gör det även lättare för besökare att förstå vad sidan handlar om och de är mer benägna att klicka på länken.
Så här bör du tänka när du arbetar med länkadresser:
Bland annat har Portent ett förhandsvisningsverktyg där du kan testa din sida med länkadressen kommer se ut på sökmotorerna. Du kan även läsa Googles egna rekommendationer för URL-struktur om du vill fördjupa dig mera i ämnet.
Vi är ett företag som erbjuder webbdesign, apputveckling och olika IT-tjänster till små och stora företag. Vårt mål är att hjälpa företag att växa genom att erbjuda skräddarsydda digitala lösningar och support.
Kontakta oss